Lentorata sysäisi Hämeenlinnan kasvuun

Lentorata on Tampereen pormestarin Lauri Lylyn ja Helsingin pormestarin Jan Vapavuoren ajama kaukoliikennerata, joka yhdistäisi Helsinki-Vantaan lentoaseman kaukojunaliikenteen piiriin. Rata kulkisi pääosin tunnelissa Pasilasta lentoaseman kautta Keravalle. Lennokkaimmissa visioissa rata jatkuisi etelässä tunnelin kautta Tallinnaan.

Helsingin Sanomat toi esiin tänään (HS 13.1.2018, www.urly.fi/SNH ), että liikenneministeri Anne Berner kannattaa lentoratahanketta. Kokoomuslaiset arvostavat Vapaavuorta ja demarit Lylyä. Bernerillä taas on keskustalaisena liikenneministerinä vähintäänkin merkittävää hankkeen valmisteluun liittyvää valtaa. 

Asetelma alkaa vaikuttaa kiinnostavalta. Vihreätkään kun tuskin ilmastoystävällisen raideliikenteen kehittämistä vastustavat.

Asuntomarkkinoille hankkeen toteutumisella oli paljon myönteisiä vaikutuksia. Ruuhkaisen pääradan varrella sijaitsevat Kerava, Järvenpää, Hyvinkää ja Riihimäki olisivat ilmiselviä voittajia uusien junavuorojen mahdollistumisen kautta. Varsinaisen jättipotin nappaisi ehkä kuitenkin Hämeenlinna.

Helsingin ja Tampereen välinen pääradan osuus on niin tupaten täysi, että VR on joutunut tekemään rankkaa priorisointia. Jotta kaikki junat raiteille mahtuisivat, osa pikajunista on alkanut jättää pysähdyksen Hämeenlinnassa väliin. 

Keskikokoisen kaupungin kehityksen ja asuntomarkkinoiden kannalta tällainen signaali on kuolemansuudelma, koska se saa Hämeenlinnan vaikuttamaan tulevaisuuden väliinputoajalta kaupunkialueiden tiukassa keskinäisessä kisassa. Hämeenlinna on nyt tippumassa muiden kelkasta, kun junien mukana sen ohi menevät myös monet kasvun mahdollisuudet.

Lentorata avaisi tuon tukkoisen pääradan osuuden ruuhkasolmun ja mahdollistaisi samalla Hämeenlinnassa pysähtyvien junavuorojen määrän merkittävän lisäyksen, sekä Helsingin että Tampereen suuntaan. Kuin lottovoittona voisi päälle tulla vielä erittäin kätevä ja nopea junayhteys Hämeenlinnassa suoraan Seutulan lentokentälle, jos Hämeenlinna pysähdyspaikaksi saadaan. Kaupungin hiipuva tunnelma tekisi kertaheitolla U-käännöksen. 

Hämeenlinnasta voisi tulla voimakkaasti kasvava ja paljon uutta kohtuuhintaista asuntokantaa rakentava menestyjä Suomen kahden kaikkein suurimman kaupunkialueen puoliväliin. Tällä olisi myös valtakunnallista merkitystä.

Helsingin ja Tampereen pormestarit ajavat hanketta voimakkaasti. Kaikkein eniten pelissä saattaa silti olla hämeenlinnalaisilla, joiden kotikaupungin kehitykselle lentoradan toteutuminen voi olla suorastaan kohtalonkysymys.

Timo Metsola

hallituksen puheenjohtaja

Vuokraturva

 

Käytämme evästeitä käyttökokemuksen parantamiseen ja tilastoimiseen. Haluan lisätietoja »Hyväksy »