Vuokra-asuntomarkkinoilla tapahtui vuodessa valtava murros

Vuokranantajat totuttelevat tällä hetkellä uuteen normaaliin, kun asuntojen vuokraus on muuttunut selvästi aiempaa haastavammaksi. Toisaalta vuokralaisilla on enemmän vaihtoehtoja ja parempi neuvotteluasema kuin vuosikymmeniin.

Muutos on tapahtunut nopeasti ja tullut suurelle yleisölle yllätyksenä. Ikuisuusongelmalta tuntuneen vuokra-asuntopulan jälkeen kaikkien ei ole ollut helppoa uskoa muutosta todeksi. Muutama vuosi sitten vielä riitti, että sijoitusasunto sijaitsi halutulla alueella. Vuokralaiseksi saattoi valita niin sanotusti parhaan päältä, kun sopivia ehdokkaita oli jonoksi asti.

Nyt hyvistä vuokralaisista käydään kovaa kilpailua. Asunnon vuokrattavuus ei enää ole suoraan kiinni edes asunnon ominaisuuksista vaan siitä, miten asunto esiintyy edukseen markkinoinnissa ja kuinka vaivattomaksi sen vuokraaminen on tehty.

Asunnot eivät enää lähes automaattisesti vuokraa itse itseään. Asuntoilmoituksen täytyy erottua edukseen, sillä etenkin isoissa kaupungeissa vastaavanlaisia asuntoja voi olla tarjolla satamäärin. Tarvitaan hyvät kuvat ja huolella kirjoitettu asunnon kuvaus. Vuokralaiskandidaatit karsivat nyt suoralta kädeltä pois suuren osan asuntotarjonnasta ja katsovat tarkemmin vain sellaiset kohteet, jotka heti ensivaikutelman perusteella näyttävät erityisen kiinnostavilta. Asuntoa olisi myös päästävä nopeasti ja joustavasti katsomaan, tai valinta kohdistuu johonkin toiseen vaihtoehtoon. Monella vanhan liiton vuokranantajalla on tähän uuteen tilanteeseen aika lailla totuttelemista.

Muutoksen nopeutta kuvaa se, että kun Vuokraturva tiedotti tasan vuosi sitten, että vuokra-asuntopula on väistynyt koko Suomesta, väite sai vielä silloin ristiriitaisen vastaanoton. Jälkikäteen arvioiden näkemys oli kuitenkin pitkälti oikea:
https://www.vuokraturva.fi/yritys/tiedotteet/vuokra-asuntopula-on-vaistynyt-koko-suomessa

Vuokralaisten valtakunnallinen järjestö Vuokralaiset VKL ry vastasi tuolloin Vuokraturvan arvioon toteamalla, että ”tosiasiassa näin ei ole käynyt pieni- ja keskituloisten osalta” ja ”ihmiset joutuvat vuokraamaan kotitalouden todellista tarvetta pienemmän asunnon ja hakemaan siihenkin asumistukea”:
https://www.vuokralaiset.fi/uutiset/kohtuuhintaisten-vuokra-asuntojen-p/

Myös kyseinen Vuokralaiset VKL ry:n arvio vaikuttaa olleen pitkälti oikea, sillä vuokralaisten markkinat ovat johtaneet siihen, että kysyntä on Vuokraturvan aineiston mukaan viimeisen vuoden aikana kohdistunut aiempaa tilavampiin asuntoihin. Vuokra-asuntopulan väistyminen ja maltillisemmat vuokrapyynnöt ovat mahdollistanut mm. lapsiperheiden tarpeiden sekä etätyön paremman huomioimisen.

Samaan aikaan kaikkein pienimpien asuntojen suhteellinen kysyntä ja vuokrataso on laskenut. Pienten asuntojen kroonisen ylikysynnän väistyminen on helpottanut niiden vuokralaisten tilannetta, jotka haluavat nimenomaan pienen ja mahdollisimman edullisen asunnon. Tästä on hyötyä, kun pyritään helpottamaan suurimpien kaupunkien tämänhetkistä työvoimapulaa.

Mielenkiintoista on, että pienimpien asuntojen kauppa on edelleen pysynyt vilkkaana ja niiden hinnat ovat jatkaneet nousuaan. Osin selittävä tekijä ovat ensiasunnon ostajat, joita on liikkeellä runsaasti, mutta myös sijoittajat haalivat edelleen pieniä yksiöitä. Keskeinen miniyksiöiden suosiota sijoittajien keskuudessa selittävä syy on se, että hoito- ja korjausvastikkeet määräytyvät neliömäärän mukaan. Vastikkeiden nopea nousu tukee siis tätä kautta pienten yksiöiden suosiota.

Aiemmin vuokra-asuntojen ylikysyntä on ollut niin suurta, että kysyntä on kasvukeskuksissa ollut käytännössä kaikille asunnoille. Nyt jyvät ja akanat erottuvat uudella tavalla toisistaan myös vuokramarkkinoilla. Samoin erilaiset strategiat markkinoida asuntoja erottuvat aiempaa selvemmin. Vaikuttaisi siltä, että visuaalisesti laadukas ja informatiivinen markkinointi, henkilökohtainen palvelu ja toimivat sähköiset kanavat kasvattavat nopeasti merkitystään. Sama kehitys näkyy kuluttajille tarjotuissa palveluissa ja kaupan alan kehityksessä laajemminkin. Vuokra-asuntomarkkinat ovat nopeasti siirtyneet pitkään jatkuneesta asuntopulasta tilanteeseen, jossa hyvä asiakaspalvelu on yhtä tärkeä ja ratkaiseva asia kuin muussakin kuluttajabisneksessä.

Timo Metsola
hallituksen puheenjohtaja
Vuokraturva

Käytämme evästeitä käyttökokemuksen parantamiseen ja tilastoimiseen. Haluan lisätietoja »Hyväksy »