Asuntokauppa luistaa vauhdilla heikoilla jäillä – Vuokraturvan markkinakommentit

KORONA NOSTI KODIN KESKIÖÖN

Keväällä näytti kaikkea muuta kuin selvältä, että tästä vuodesta tulisi asuntomarkkinoilla vilkas. Kun keväällä pandemian takia käyttöön otettu valmislaki ja muut tiukat rajoitustoimet hetkeksi hiljensivät asuntomarkkinat, samalla tiiviisti kotona vietetyn ajan kasvu nosti kodin uudella tavalla elämän keskiöön. Halu satsata omaan kotiin, sen ominaisuuksiin ja viihtyvyyteen kasvoi, ja tämä on näkynyt niin remonttitarvikkeiden myyntimäärissä kuin kesäkuusta alkaen varsin vilkkaiksi käyneissä asunnonvaihtoluvuissakin.

TILAVAT LÄHIÖASUNNOT PARVEKKEINEEN JA YHTEISPIHOINEEN OVAT NYT POP

Lähiöasumisen suosio on tänä vuonna saanut todella monesta tekijästä nostetta. Etätyön lisääntyminen sai monet tavoittelemaan yhtä lisähuonetta. Vuosien mittaan vähemmälle käytölle ja huomiolle jääneet lähiötalojen parvekkeet kokivat myös renessanssin. Lapsiperheet alkoivat arvostaa oman kerrostalon yhteispihalla leikkimistä entistäkin enemmän, kun yleisten leikkipaikkojen tiivis tunnelma lasten vanhempien kesken alkoi mietityttää. Kerrostalojen pihoilla omien piknikpaikkojen suosio moninkertaistui, kun ystävien ja ystäväperheiden tapaamista siirrettiin niille.

Suomalaiset lähiöt on perinteisesti rakennettu luonnon helmaan. Metsä, kalliot ja lenkkipolut alkavat usein lähes kulman takaa, ja nekin löydettiin keväällä uudella tavalla.

LISÄHUONEEN TAVOITTELU ON KASVATTANUT PERHEASUNTOJEN SUOSIOTA

Etätyön lisääntyminen on saanut todella monet tavoittelemaan yhtä lisähuonetta. Lähiöissä sijaitsevien perheasuntojen suosion lisäksi tämä on nostanut muidenkin perheasuntojen suosiota. Vaikutus näkyy läpi Suomen asuntokaupassa, ja ehkä vieläkin selvemmin vuokramarkkinoilla. Hyväkuntoisilla perheasunnoilla on nyt vuokramarkkinoilla todella hyvä kysyntä. Asuntokaupan puolella perheasuntojen kysyntään ja hintatasoon vaikuttaa merkittävästi tulevien peruskorjausten tilanne, joka taas ei ole vuokralaisen kannalta yhtä merkityksellinen.

VUOKRALAISEN MARKKINAT KOKO MAASSA

Unelmavuokralaisia on nyt vuokramarkkinoilla vähemmän kuin tasokkaita asuntoja. Hyvässä taloudellisessa tilanteessa olevan vuokra-asunnon hakijan kannalta tilanne on siis erittäin otollinen – selvästi parempi kuin vuosiin. Potentiaalisia asuntovaihtoehtoja on tarjolla paljon. Tilanne ei ole lähiaikoina muuttumassa, koska uusia sijoittajien omistamia asuntoja valmistuu edelleen reipasta tahtia ja samaan aikaan lomautukset ja irtisanomiset pienentävät sitä joukkoa, joka vuokranantajan silmissä unelmavuokralaisina näyttäytyy.

ASUNTOKAUPPA LUISTAA VAUHDILLA HEIKOILLA JÄILLÄ

Asuntokaupan kehitystä tulevana talvena on liki mahdoton ennustaa. Täysin mahdolliselta näyttää, että asuntokauppa jatkuu paitsi vilkkaana, myös nousevin hinnoin koko talven ja läpi koronan toisen aallon. Äärimmäinen korkoelvytys ja pankkien marginaalikilpailu pitävät asuntolainojen korot pohjamudissa, mikä tukee voimakkaasti sekä kauppaa että hintoja. Toisaalta aivan yhtä lailla mahdollista on, että toisen aallon kiihtyminen saa asuntokauppojen määrän putoamaan uudelleen jyrkästi kevään tapaan. Koska muun muassa kestävyysvaje, työttömyystilanne ja koko maailmantalouden tilanne ovat hyvin huolestuttavia, on mahdollista sekin, että kauppamäärien ohella myös asuntojen hinnat putoavat.

Äärimmäisen vaikeaa on ennustaa, kumpaan ääripäähän tai millaiseen tilanteeseen niiden välillä todellisuus tulevana talvena asettuu. Skenaarioita voi esittää, luotettavia ennusteita ei juurikaan. Voi kuitenkin todeta, että ollenkaan mahdotonta ei ole, että talvi sujuu nykyiseen malliin ilman dramatiikkaa. Juuri nyt asuntokauppa luistaa hyvällä vauhdilla, mutta heikoilla jäillä. Tiettyyn varovaisuuteen on epävarmuudesta johtuen aihetta, mutta toistaiseksi kauppa käy hyvin.

LADATTAVAT HYBRIDIAUTOT PALAUTTIVAT PISTOKETOLPPIEN MERKITYKSEN – UUSI LAKI VELVOITTAA VARAUTUMAAN TULEVAISUUTEEN

Webaston ja sen kilpailijoiden tuotteet ovat 2000-luvun mittaan isolta osin syrjäyttäneet perinteisen pistoketolppaa vaativat auton lohkolämmittimen. Pistoketolppia ehdittiin sähköremonttien yhteydessä jopa purkaa tarpeettomina pois.

Ladattavien hybridiautojen suosion kasvu palautti sähkötolpallisten autopaikkojen merkityksen. Vaikka täyssähköautojen määrä on toistaiseksi melko pieni, ladattavien hybridien määrä on jo sellainen, että sillä alkaa nyt olla vaikutusta tolppapaikkojen arvoon.

Edessä on kuitenkin lisää ja paljon suurempia muutoksia. Eduskunta on hyväksynyt lain, jonka mukaan peruskorjattavissa taloyhtiöissä ja uudiskohteissa kaikki pysäköintipaikat on putkitettava tai kaapeloitava valmiiksi niin, että niihin voidaan myöhemmin asentaa helposti sähköauton latauspiste. Laki koskee tilanteita, joissa autopaikkoja on vähintään viisi. Nyt varaudutaan siihen, että autoilu sähköistyy lähes kokonaan.

Vaikuttaa siltä, että siirtymisessä sähköllä liikkuviin autoihin on samoja piirteitä kuin siirtymisessä filmikameroista digikuvaukseen. Muutos vie pitkään ja osa käyttää filmikameroita edelleen, mutta suunta on selvä ja väistämätön. Sen voi päätellä useiden keskeisten autonvalmistajien ilmoituksista siirtyä tulevaisuudessa valmistamaan pelkkiä sähköautoja.

Timo Metsola
hallituksen puheenjohtaja