Ennuste vapaarahoitteisten asuntojen vuokrien kehityksestä vuonna 2012

Ennusteessa ovat mukana seuraavat kaupungit: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kirkkonummi, Kerava, Järvenpää, Porvoo, Lahti, Turku, Tampere ja Oulu.

Vuokraturva ennustaa vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen uusien vuokrasopimusten keskimääräisten vuokrien kehittyvän vuoden 2012 aikana seuraavasti:

ASUNTOTYYPPI, MUUTOS
Yksiöt, + 6 %
Kaksiot, + 3 %
Kolmiot, + 1 %
Neljä huonetta, + 0 %
Viisi huonetta tai enemmän, – 1 %

VUOKRATURVAN MARKKINAKOMMENTIT

Yleinen talouden erävarmuus ja asuntojen hintojen laskeva suunta viimeisen puolen vuoden aikana ovat ylläpitäneet vuokra-asuntojen kysyntää kuluvana talvena. Sydäntalvi ei ole ollut vuokramarkkinoilla aivan yhtä hiljainen kuin tavallisesti, koska suurten taloudellisten päätösten välttäminen on lisännyt vuokraamisen kiinnostavuutta hyvätuloistenkin keskuudessa.

Epävarmasta taloustilanteesta on kuitenkin seurannut varovaisuutta myös vuokramarkkinoilla. Erityisesti suurten ja kalliiden vuokra-asuntojen vuokrissa on jopa laskupaineita. Pienten vuokra-asuntojen ylikysyntä sen sijaan on niin kovaa, että niiden vuokrien nousu näyttäisi jatkuvan edelleen nopeana.

Vuokra-asuntopula on osittain seurausta siitä, että kysyntä ja tarjonta eivät markkinoilla kohtaa. Vapaat vuokra-asunnot sijaitsevat usein kysyntää ajatellen väärässä paikassa ja valmistuvat uudet vuokra-asunnot ovat usein kysyntään nähden liian suuria ja kalliita.

Vuosittain lähes puolet kaikista vuokrasopimuksista tehdään kolmen kesäkuukauden aikana (kesä-, heinä- ja elokuu). Tuolloin vuokra-asunnon saaminen on kovan kysynnän takia kaikkein kalleinta, ja vuokrapyynnöt ovat korkeimmillaan. Vuokramarkkinoiden hiljaisin aika taas ajoittuu perinteisesti vuoden vaihteeseen ja kevättalveen, jolloin kysyntää on muuta vuotta vähemmän ja vuokrapyynnöt ovat maltillisempia kuin muulloin. Esimerkiksi Helsingin Kalliossa sijaitsevan 35-neliöisen yksiön kuukausivuokra on helmikuussa vuokrattuna tyypillisesti noin 70-100 euroa edullisempi kuin elokuussa vuokrattuna. Hiljaiseen aikaan asunnon vuokraava henkilö säästää siis näin ollen noin 840-1200 euroa vuodessa verrattuna täysin vastaavan asunnon kuumimpaan sesonkiaikaan vuokraavaan henkilöön.