Myyntiturva aloittaa – ja mullistaa kiinteistönvälityksen välityspalkkiot

Vuokravälityksen markkinajohtaja Vuokraturva lanseeraa tänään Myyntiturva-konseptinsa. Lanseerausta koskeva tiedotustilaisuus pidetään klo 11–12. Myyntiturva mullistaa kiinteistönvälityksen palkkiotason edullisilla kiinteillä välityspalkkioilla. Niiden suuruus on vain murto-osa niistä palkkioista, joita pääkaupunkiseudulla on viime vuosina totuttu maksamaan. Kilpailijoiden kohtuuttomuuksiin luisuneisiin palkkioihin halutaan kiinnittää maksimaalinen määrä huomiota lanseerauksen yhteydessä. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi Myyntiturva hoitaa toukokuussa vastaanottamansa myyntitoimeksiannot täysin ilmaiseksi, eli välityspalkkiolla nolla euroa.

Asuntojen myyntiä hoitavat kiinteistönvälittäjät ottavat palkkiokseen lähes poikkeuksetta tietyn prosenttimäärän toteutuneesta kauppahinnasta. Pitkään jatkunut asuntojen hintojen nousukiito on erityisesti pääkaupunkiseudulla nostanut välityspalkkiot tasolle, jolla ei monissa tapauksissa ole enää mitään yhteyttä tehtyyn työmäärään.

Tuskin millään muulla alalla on näin olematonta hintakilpailua. Vuokraturva on kritisoinut asiaa säännöllisesti syksystä 2009 alkaen. Ylisuuret välityspalkkiokulut vähentävät asuntokauppojen määrää, nostavat asuntojen hintoja sekä johtavat osittain siihen, että kokemattomat maallikot myyvät asuntojaan itse ja tekevät harmillisia virheitä.  Kohtuuttoman suuren välityspalkkiot ovat siis vahingoksi koko asuntomarkkinoille. Myös kiinteistönvälitysalan oma pitkän tähtäimen etu on tähän havahtua, koska tällainen hinnoittelu ei voi olla vaikuttamatta tavallisen kansalaisen asennoitumiseen kiinteistövälittäjien ammattiryhmää kohtaan.

Koska muutos ei ole vuosien työstä huolimatta muuten toteutunut, vuokra-asuntojen välityksen ja asuntosijoituspalveluiden markkinajohtaja Vuokraturva haastaa nyt koko kiinteistönvälitysalan aloittamalla täysimittaisen kiinteistönvälityksen nimellä Myyntiturva.

Myyntiturvan välityspalvelun sisältö on sama kuin moninkertaisesti kalliimmilla kilpailijoilla. Myyntiturvan myyntivälittäjät ovat kokeneita ja vuosia myyntivälitystä alalla menestyksekkäästi tehneitä konkareita. Vaikka Myyntiturvan välityspalkkiotaso on kohtuullinen, se ei estä tekemästä välitystyötä hyvin. Tyydymme siis vain kilpailijoitamme kohtuullisempaan katteeseen.

Yksiöiden kiinteä välityspalkkio on aina 1500 euroa + alv (1845 euroa), kaksioiden 3000 euroa + alv (3690 euroa) ja kolmioiden 4000 euroa + alv (4920 euroa). Toimialueena on ensivaiheessa pääkaupunkiseutu, jossa tavoitellaan aluksi markkinajohtajuutta yksiöiden myyntivälityksessä.

”Tyrmäävän edullisen välityspalkkiotason ansiosta kiinteistönvälittäjän aikaa ei juuri mene turhiin arviokäynteihin, jotka ovat perinteisesti kiinteistönvälitysalan suurin haaste. Meidän myyntivälittäjämme voivat käyttää aikansa välitettävänä olevien asuntojen myymiseen. Siitähän asiakas maksaa”, toteaa Vuokraturvan hallituksen puheenjohtaja Timo Metsola.

”Edullisista palkkioista huolimatta meidän on pakko tehdä myyntivälitys samalla korkealla laatutasolla kuin kaikki muukin toimintamme. Muu olisi tuhoisaa maineellemme”, Metsola painottaa.

Asuntokaupasta Vuokraturvalla on vahva kokemus. ”Olemme toimineet ostajan edustajana tuhansissa pienten asuntojen asuntokaupoissa viime vuosina”, Metsola jatkaa.

Myyntiturvan lanseerauksen yhteydessä halutaan nyt kiinnittää maksimaalinen määrä huomiota kiinteistönvälityksen perinteisen palkkiotason kohtuuttomuuteen. Siksi Myyntiturva hoitaa toukokuussa vastaanottamansa myyntitoimeksiannot täysin ilmaiseksi. Täysi veloituksettomuus koskee yksiöitä, kaksioita ja kolmioita Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Kauniaisissa, Kirkkonummella, Keravalla, Järvenpäässä ja Sipoossa.

”Haluamme tehdä selväksi heti alusta lähtien, että lehti koko toimialalla on nyt kääntynyt. Paluuta vanhaan ei tämän jälkeen enää ole, ja muutkin välittäjät joutuvat muutokseen reagoimaan. Siksi räjäytämme pommin ja aloitamme myymällä asunnot ilmaiseksi”, Metsola kertoo.

TIEDOTUSTILAISUUS

Myyntiturvan lanseerausta koskeva tiedotustilaisuus järjestetään tänään maanantaina 21.5.2012 klo 11.00–12.00 Helsingissä Hotelli Seurahuoneella osoitteessa Kaivokatu 12, Helsinki (rautatieasemaa vastapäätä).

Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Timo Metsola, hallituksen puheenjohtaja, Vuokraturva Oy, p. 09 6877 550

Vuokraturva on markkinajohtaja asuntojen vuokravälityksessä ja sijoitusasuntojen hankintapalveluissa. Vuokraturva välittää sekä yksityishenkilöiden, instituutioiden että asuntoihin sijoittavien rahastojen asuntokantaa.