Myyntiturva iskee Turkuun – aloittaa jälleen myymällä asunnot ilmaiseksi

Kiinteistönvälitysalaa puolitoista vuotta hämmentänyt Myyntiturva vie kiinteät edulliset välityspalkkiot seuraavaksi Turkuun. Toiminta alkaa tänään ja aloitus on räväkkä. Myyntiturva myy Turussa kaikki lokakuun aikana myyntiin saamansa asunnot täysin ilmaiseksi, eli välityspalkkiolla 0 euroa. Vastaavat aloituskampanjat ovat aiemmin Helsingissä ja Oulussa tuoneet Myyntiturvalle noin 200 asuntoa veloituksettomaan myyntiin, eli asiakkaille on tehty lanseerauksen kunniaksi ilmaiseksi noin miljoonan euron arvoiset työt.

Vuokra-asuntojen välityksen ja asuntosijoituspalveluiden markkinajohtaja Vuokraturva aloitti pääkaupunkiseudulla toukokuussa 2012 asuntojen myyntivälityksen Myyntiturva-nimellä. Keskeisessä asemassa markkinahäiriköksikin leimatussa uudessa konseptissa ovat kiinteät kohtuuhintaiset palkkiot, jotka määräytyvät suoraan asunnon huoneluvun mukaan. Yksiöiden kiinteä välityspalkkio on 1500 euroa + alv (1860 euroa), kaksioiden 3000 euroa + alv (3720 euroa), kolmioiden 4000 euroa + alv (4920 euroa) ja sitä suurempien asuntojen 8000 euroa + alv (9920 euroa).

Pääkaupunkiseudulta saadut hyvät kokemukset kannustivat laajentamaan palvelua tämän vuoden heinäkuussa Ouluun, ja nyt on vuorossa Turku.

Myyntiturva haastaa Turun perinteisten toimijoiden välityspalkkiotason selkeästi heti alusta asti. Myyntiturva haluaakin kiinnittää huomion muiden välittäjien palkkiotason kalliuteen hoitamalla itse kaikki lokakuun 2013 aikana Turusta vastaanottamansa myyntitoimeksiannot täysin ilmaiseksi. Kampanja-aikana vastaanotetut myyntitoimeksiannot hoidetaan veloituksetta loppuun asti työn vaatimasta ajasta riippumatta.

Tässä lanseerauskampanjassa ei ole ketunhäntää kainalossa, vaan ilmaiskampanja on asiakkaille aivan todellinen mahdollisuus välttyä kokonaan tuhansien eurojen välityspalkkiolta ja saada silti asuntonsa sujuvasti ja hyvään hintaan myydyksi. Pääkaupunkiseudulla ja Oulussa jo toteutetut vastaavat kampanjat ovat tästä todiste.

Toimeksiannon asuntonsa myymisestä voi Myyntiturvalle antaa kuka tahansa. Ilmaiskampanja koskee kuitenkin vain asunto-osakeyhtiöissä sijaitsevia asuntoja, joihin Myyntiturva on erikoistunut. Niitä tosin ovat käytännössä lähes kaikki kerrostalohuoneistot sekä useimmat rivi- ja paritalohuoneistot.

Palvelu on vastaava kuin muillakin välitystoimistoilla. Myyntiturva markkinoi kohteitaan jopa laajemmin kuin useimmat sen kalliimmista kilpailijoista. Jokaista välitettävää asuntoa markkinoidaan ilman eri korvausta sekä Etuovella, Oikotiellä että Jokakodissa.

Välityspalkkioiden kohtuullinen taso perustuu huolellisesti mietittyyn ja johdonmukaiseen toimintatapaan. ”Edullisen välityspalkkiotason ansiosta myyntivälittäjiemme aikaa ei juuri mene turhiin arviokäynteihin, jotka ovat perinteisesti kiinteistönvälitysalan suurin haaste ja aikarosvo. Meidän välittäjämme voivat käyttää aikansa välitettävänä olevien asuntojen myymiseen. Eli juuri siihen työhön, mistä asiakas haluaakin maksaa”, toteaa Myyntiturvan yksinkertaisesta oivalluksesta konseptin ideoijiin kuuluva Vuokraturvan hallituksen puheenjohtaja Timo Metsola.

Useampikin kilpailevan välitysketjun johtaja on antanut ymmärtää, että kannattava liiketoiminta ei ole Myyntiturvan palkkiotasolla mahdollista. Myyntiturva on kuitenkin pystynyt paitsi toimimaan kannattavasti, myös jatkuvasti laajentamaan toimintaansa. Se ei olisi mahdollista, elleivät asiakkaat olisi tyytyväisiä Myyntiturvan palveluun. Samaan aikaan kun muiden välitysliikkeiden toiminta on ollut laskusuunnassa, Myyntiturva on uinut vastavirtaan.

”Edullisista välityspalkkioista huolimatta meidän on pakko hoitaa myyntivälitys hyvin. Muuten vaarantaisimme kohtalokkaalla tavalla maineemme ja muunkin yritysryhmämme toiminnan”, Metsola toteaa.

Myyntiturva on ollut kilpailijoiden silmätikkuna. ”Kilpailijat etsivät pienimpiäkin virheitä Myyntiturvan toiminnasta voidakseen tarttua niihin. Meillä on siis paitsi sisäistä, myös runsaasti ulkoista laadunvalvontaa”, Metsola toteaa pilke silmäkulmassa.

”Tosiasiassa myös kilpailijamme tekevät paljon välitystyötä vastaavalla palkkiotasolla, mutta nimenomaan pienissä kaupungeissa ja muilla pienillä paikkakunnilla. Isojen kaupunkien palkkiotasoa koitetaan sitkeästi pitää korkealla. Vaikka itse asiassa juuri näissä isoissa kaupungeissa asuntojen myyminen on helpompaa ja vähemmän työlästä”, Metsola korostaa.

Timo Metsola, hallituksen puheenjohtaja, puh. 010 2327 300

MYYNTITURVA LYHYESTI

Myyntiturva on asuntosijoituspalveluiden ja vuokravälityksen markkinajohtajan Vuokraturva Oy:n asuntojen myyntivälitykseen erikoistunut osa. Vuokraturva kertoo korostetun avoimesti toiminnastaan ja sai Aalund Nordicin perinteisessä toimittajabarometrissä 2013 ykkössijan toimittajien tyytyväisyydessä ja ylin johto –kategoriassa. Yhtiö on Suomen Kiinteistönvälittäjäliiton jäsentoimisto ja aktiivinen asuntomarkkinoiden kommentoija.