Tarkat tiedot pääkaupunkiseudun vuokrien kehityksestä

Ohessa poikkeuksellisen tarkat tiedot markkinavuokrien kehityksestä pääkaupunkiseudulla. Tiedot on saatu vertaamalla 1 748 yksittäisen vapaarahoitteisen asunnon vuonna 2013 tehtyä vuokrasopimusta täsmälleen samasta asunnosta aiemmin tehtyyn vuokrasopimukseen. Jokaisen yksittäisen asunnon vuokran muutos on laskettu erikseen.

Taustalla on Tilastokeskuksen ja Vuokraturvan yhteinen projekti. Aineisto poimittiin otoksena Vuokraturvan järjestelmästä ja analysoitiin Tilastokeskuksessa. Projektissa päästiin niin suureen tarkkuuteen, että vuokrien prosentuaalinen vuosimuutos ilmoitetaan oheisessa liitteessä kahdella desimaalilla. Projektista antavat lisätietoja Vuokraturvan hallituksen puheenjohtaja Timo Metsola p. 010 2327 300 ja Tilastokeskuksen kehittämispäällikkö Ilkka Lehtinen p. 050 383 7285.

Tarkat tiedot käsittelevät vain uusien vuokrasuhteiden vuokria, toisin kuin myös tänään klo 9 julkaistu vuoden 2013 viimeisen neljänneksen vuokrien neljännesvuositilasto.

Vuokraturvan markkinakommentit:

• Uusien vuokrasuhteiden markkinavuokrat nousivat vuonna 2013 selvästi inflaatiota nopeammin vain yksiöissä. Kaksioissa nousu oli lähellä inflaatiota, eli reaalivuokrat nousivat hyvin vähän jos lainkaan. Kolmioissa ja sitä suuremmissa asunnoissa uusien vuokrasuhteiden vuokrat laskivat.
  • Joulukuu oli vuokramarkkinoilla rauhallinen kaikissa suurissa kaupungeissa.
  • Tammikuussa 2014 markkinat hieman vilkastuivat, mutta edelleen vuokramarkkinoilla eletään keskitalven hiljaista aikaa.
  • Vuokra-asuntojen tarjonta on tällä hetkellä kohtalaisen runsasta kysyntään nähden. Vuokralaisilla on halutessaan mahdollisuus hyödyntää tilannetta hakemalla asuntoa nyt, kun valinnanvaraa on melko paljon ja vuokrapyynnöissä ei ole sesonkilisää.

Tilastokeskus 27.1.2014 (julkaisu 7.2.2014)
VUOKRATURVAN AINEISTO, vuonna 2013 alkaneet vuokrasuhteet, saman asunnon kahta perättäistä vuokrausta verrataan keskenään, poimintoja 1748 kpl
Alue: Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen
Huoneluku 1 h 2 h 3+ h