Vuokra- ja omistusasuntoa etsitään nyt rinnakkain

Lapsiperheiden muuttosesonki ajoittuu koulujen kesäloma-aikaan. Epävarma taloustilanne on nostanut asuntomarkkinoilla esiin uuden ilmiön. Yhä useampi muuttoa suunnittelevat perheet käy yhtä aikaa sekä omistusasuntojen että vuokra-asuntojen näytöillä. Sopivan ja kohtuuhintaisen vaihtoehdon löytyminen ratkaisee, kumpaan vaihtoehtoon lopulta päädytään.

Aiempi selkeä asenteellinen kahtiajako vuokra- tai omistusasunnossa asumisen välillä on hämärtymässä. Asuntojen hintojen lasku on saanut jo aiemman omistusasuntonsa myyneitä perheitä harkitsemaan väliaikaista vuokralle siirtymistä taktikointisyistä. Toisaalta hintojen lasku on saanut aiemmin vuokralla asuneita perheitä pohtimaan, olisiko nyt oikea aika oman asunnon ostamiselle.

Opiskelijoiden synnyttämä jokasyksyinen sesonki pienten asuntojen markkinoilla ei ole vielä alkanut. Perheet aktivoituvat asuntomarkkinoilla heti koulujen lukukausien päätyttyä, kun taas opiskelijat joutuvat odottamaan keskikesään tulevien opiskelupaikkojen varmistumista.

Timo Metsola, hallituksen puheenjohtaja, Vuokraturva Oy, puh. (09) 6877 550

Vuokraturva Oy lyhyesti

Vuokraturva on markkinajohtaja asuntojen vuokravälityksessä ja sijoitusasuntojen hankintapalveluissa. Vuokraturva vuokraa yksityishenkilöiden ja instituutioiden asuntokantaa sekä järjestää asunnot kemikaaliviraston työntekijöille. Vuokraturva tekee tiivistä yhteistyötä Suomen Vuokranantajat ry:n ja Vuokralaisten Keskusliitto ry:n kanssa.