Vuokratilastojen julkistuspäivän tiedotustilaisuus

Vuokraturva järjestää tiedotustilaisuuden asuntojen vuokrien kehityksestä ja vuokramarkkinan näkymistä perjantaina 7.5.2010 klo 11-12.  Tilastokeskuksen vuoden 2010 ensimmäistä vuosineljännestä koskeva vuokratilasto julkaistaan samana päivänä. Vuokra-asuntomarkkinaa kommentoivat tilaisuudessa myös Suomen Vuokranantajat ry ja Vuokralaiset ry. Valtakunnallisessa päätilaisuudessa Helsingissä markkinakommentteja esittää myös VVO:n toimitusjohtaja Olli Salakka.

Tilaisuudessa kommentoidaan vuokratilastoa ja arvioidaan vuokra-asuntomarkkinan näkymiä tulevan kesän sekä syksyn opiskelijasesongin osalta.

”Erityisesti pienten omistusasuntojen hinnat ovat viime kuukausina nousseet niin jyrkästi, että se on tehnyt ostajat mietteliäiksi, ja tämä on näkynyt vuokramarkkinan yllättävän nopeana vilkastumisena tänä keväänä. Ostamisen sijaan yhä useampi menee nyt ainakin hetkeksi vuokralle tarkkailemaan tilannetta. Tämä käänsi syksyllä laskussa olleet vuokrat havaintojemme mukaan vuodenvaihteen jälkeen uuteen nousuun”, kertoo Vuokraturvan hallituksen puheenjohtaja Timo Metsola.

”Vuokra-asuntojen kysynnän kasvun lisäksi vuokria nostava vaikutus tulee toistakin kautta. Omistusasunnon ostamista lykkäävät ovat maksukykyistä väkeä. Tämä näkyy siinä, että koviakin vuokrapyyntöjä pystytään maksamaan, jos juuri kyseinen asunto halutaan”, Metsola toteaa.

”Vielä vuodenvaihteessa näytti siltä, että vuokrat voisivat alhaisten korkojen ja omistusasumisen houkuttelevuuden takia laskea pidempäänkin, mutta omistusasuntokauppa ikään kuin hinnoitteli itsensä ulos. Matalat korot, jotka viime aikoina ovat asuntokauppaa siivittäneet, aiheuttivat tietyntyyppisen ylilyönnin, joka nyt kääntyy itseään vastaan”, kommentoi Metsola.

”Vuokranantajan on syytä nyt seurata asuntomarkkinan tapahtumia aktiivisesti. Maailma muuttuu nykyään entistä nopeammin”, muistuttaa Suomen Vuokranantajat ry:n puheenjohtaja Antti Arjanne.

”Vuokralaisen kannalta asumisen loputon kallistuminen on kohtuuton ongelma. Taantuma ei pudottanut asumisen hintaa, kuten olisimme toivoneet”, harmittelee puolestaan Vuokralaiset ry:n eli entisen Vuokralaisten Keskusliiton varapuheenjohtaja, kansanedustaja Kari Uotila.

AIKA JA PAIKKA

Valtakunnallinen tiedotustilaisuus järjestetään perjantaina 7.5.2010 klo 11.00–12.00 Helsingissä Hotelli Tornin Näköalakabinetissa osoitteessa Yrjönkatu 26, 12. kerros.

Tilaisuuden jälkeen järjestetään mahdollisuus kuvituskuvien ottamiseen Helsingin keskustan vuokra-asunnoissa. Tilaisuus on avoin tiedotusvälineille.

ALUEELLISET TILAISUUDET

Paikalliseen tilanteeseen tarkemmin keskittyvät tilaisuudet järjestetään samaan aikaan valtakunnallisen tiedotustilaisuuden kanssa Turussa, Tampereella ja Lahdessa.

TURKU:   Hotelli Scandic Plaza, Yliopistonkatu 29

TAMPERE:   Hotelli Ilves, Hatanpään valtatie 1

LAHTI:   Alex Park Hotel, Rauhankatu 14

LISÄTIEDOT

Vuokraturva on markkinajohtaja asuntojen vuokravälityksessä ja sijoitusasuntojen hankintapalveluissa. Vuokraturva välittää sekä yksityishenkilöiden, instituutioiden että asuntoihin sijoittavien rahastojen asuntokantaa.