Vuokratilastojen julkistuspäivän yhteinen tiedotustilaisuus

Tilastokeskus, Vuokraturva Oy, Suomen Vuokranantajat ry ja Vuokralaiset VKL ry (entinen Vuokralaisten Keskusliitto) järjestävät yhteisen tiedotustilaisuuden asuntojen vuokrien kehityksestä ja vuokramarkkinan entisestään tiukentuneesta tilanteesta perjantaina 9.9.2011 klo 11–12 Ravintola Loisteen Vaakuna-kabinetissa osoitteessa Kaivokatu 3, 10. kerros, Helsinki.

Tilastokeskuksen kehittämispäällikkö Ilkka Lehtinen esittelee samana päivänä julkaistavan tuoreen tilaston asuntojen vuokrista. Vuokraturvan Timo Metsola kertoo asunto- ja vuokramarkkinan näkymistä epävarmassa taloustilanteessa. Vuokranantajien ja vuokralaisten valtakunnalliset etujärjestöt kommentoivat vuokramarkkinan tilanteen kiristymistä kumpikin omasta näkökulmastaan.

”Asuntojen hinnat ovat useilla alueilla kääntyneet kesän mittaan laskuun, ja signaaleja laskun kiihtymisestä saatiin loppukesästä tihenevällä tahdilla.  Asuntokaupan hiljeneminen ja kuluttajien talouteen kohdistuvan luottamuksen romahtaminen elokuussa ovat huolestuttavia merkkejä asuntojen hintojen kannalta. Samaan aikaan vuokra-asuntojen kysyntä on ollut hyvin vilkasta, mikä viittaisi siihen, että osa asunnonostajista on muuttanut suunnitelmiaan ja päättänyt siirtyä vuokralle seuraamaan tilanteen kehitystä”, kertoo Vuokraturvan hallituksen puheenjohtaja Timo Metsola.

”Samanaikaisesti kesän lopulla kuluttajien luottamus talouteen on laskenut Suomen lisäksi myös koko EU:n ja Yhdysvaltojen alueella. Näyttäisi siltä, että epävarmuus on kasvamassa niin suureksi, että matalasta korkotasosta huolimatta myös Suomen asuntokauppa nyt yskii, ja asuntojen hintojen laskuun uskovat henkilöt taktikoivat ja muuttavat vuokralle. Merkittävä selittävä tekijä tälle varovaisemmalle kehitykselle on epäilemättä myös työttömyyden pelon viimeaikainen uusi nousu. Vuokra-asuntojen tarjonta ei ole kuitenkaan lisääntynyt kasvavan kysynnän tahtiin”, Metsola kuvaa asetelmia, joita tiedotustilaisuuden aihepiirien taustalla on.

AIKA JA PAIKKA

Valtakunnallinen tiedotustilaisuus järjestetään perjantaina 9.9.2011 klo 11.00–12.00 Ravintola Loisteen Vaakuna-kabinetissa osoitteessa Kaivokatu 3, 10. kerros, Helsinki.

Tiedotustilaisuuden jälkeen on mahdollisuus kuvituskuvien ottamiseen Helsingin keskustan vuokra-asunnoissa.

Tilaisuus on avoin tiedotusvälineille.

ALUEELLISET TILAISUUDET

Paikalliseen tilanteeseen tarkemmin keskittyvät alueelliset tilaisuudet järjestetään perjantaina 9.9.2011 klo 11.00–12.00 samaan aikaan valtakunnallisen tiedotustilaisuuden kanssa Turussa, Tampereella ja Lahdessa.

TURKU:   Hotelli Scandic Plaza, Yliopistonkatu 29

TAMPERE:   Hotelli Ilves, Hatanpään valtatie 1

LAHTI:   Hotelli Lahden Seurahuone, Aleksanterinkatu 14

Vuokraturva on markkinajohtaja asuntojen vuokravälityksessä ja sijoitusasuntojen hankintapalveluissa. Vuokraturva välittää sekä yksityishenkilöiden, instituutioiden että asuntoihin sijoittavien rahastojen asuntokantaa.