Vuokratilastojen julkistuspäivän yhteinen tiedotustilaisuus

Vuokraturva, Tilastokeskus, Suomen Vuokranantajat ry ja Vuokralaiset ry järjestävät yhteisen tiedotustilaisuuden asuntojen vuokrien kehityksestä ja vuokramarkkinan ennätysvilkkaasta opiskelijasesongista perjantaina 6.8.2010 klo 11-12.  Tilastokeskus esittelee tilaisuudessa vuoden 2010 toista vuosineljännestä koskevan samana päivänä julkaistavan uusimman vuokratilaston.

Kukin toimija pohtii markkinatilannetta omasta roolistaan. Näkökulmat vuokra-asuntopulaan liittyvien ongelmien ratkaisuun ovat erilaiset. Suomen Vuokranantajien mukaan vuokra-asuntoja saataisiin kyllä lisää, jos vuokranantajan saama tuotto olisi nykyistä parempi. Vuokralaiset ry:n (ent. Vuokralaisten Keskusliitto) mukaan taas nykyisetkin vuokratasot ovat jo kestämättömät. Vuokraturva taas painottaa, että vuokra-asuntokanta on osittain vääränlaista, ja kysyntä ja tarjonta eivät siksi kohtaa.

Loppukesän vuokra-asuntopulaa vaikeuttaa jälleen se, että lähes kaikki uudet opiskelijat ovat liikkeellä yhtä aikaa. Lisäksi asuntomarkkinan painopiste on kevään jälkeen kallistunut yleisestikin asuntokaupasta vuokramarkkinoiden suuntaan. Tänä kesänä vuokra-asuntojen kysyntä näyttäisi olevan kovinta kymmeneen vuoteen. Vuokraturva ehdotti jo viime kesänä opintojen aloituksen nykyistä laajempaa porrastamista syys- ja kevätlukukauden kesken. Avainministerit ovat tukeneet ehdotusta, ja tiedotustilaisuudessa käsitellään myös tämän uudistuksen etenemistä.

AIKA JA PAIKKA

Valtakunnallinen tiedotustilaisuus järjestetään perjantaina 6.8.2010 klo 11.00–12.00 Ravintola Loisteen Vaakuna-kabinetissa osoitteessa Kaivokatu 3, 10. kerros, Helsinki.

Tilaisuuden jälkeen järjestetään mahdollisuus kuvituskuvien ottamiseen Helsingin keskustan vuokra-asunnoissa. Tilaisuus on avoin tiedotusvälineille.

ALUEELLISET TILAISUUDET

Paikalliseen tilanteeseen tarkemmin keskittyvät tilaisuudet järjestetään samaan aikaan valtakunnallisen tiedotustilaisuuden kanssa Turussa, Tampereella ja Lahdessa.

TURKU:   Hotelli Scandic Plaza, Yliopistonkatu 29

TAMPERE:   Hotelli Ilves, Hatanpään valtatie 1